Anja Bihlmaier im Gespräch mit Axel Rahmlow
© Jenny Whitham | BBC Philharmonic
Zu Gast beim WDR Sinfonieorchester: die Dirigentin Anja Bihlmaier und die Geigerin Alina Ibragimova. Sie interpretieren das umwerfende Violinkonzert e-Moll von Felix Mendelssohn Bartholdy sowie Werke von Jean Sibelius und Igor Strawinsky.
Listen to complete performance: https://www.deutschlandfunkkultur.de/bizets-carmen-mit-chaieb-johnson-bihlmaier-lpho-glyndebourne-dlf-kultur-04d4b2e5-100.html
“vivacious…fast-moving panache… surprising tendresses…ravishing sounds…brilliant handling of the last Entr’acte…again tender collaboration with Bihlmaier and the orchestra in the Flower Song proved spellbinding…real to the shocking last. Anyone left unimpressed would have to possess a heart of stone.”
Prom 50, Carmen, Glyndebourne Festival review – fine-tuning a masterpiece (theartsdesk.com)
BBC
Anja Bihlmaier has been appointed Principal Guest Conductor of the BBC Philharmonic Orchestra, starting September 2024. Anja will work closely with Adam Szabo, Director of the BBC Philharmonic Orchestra, to plan and deliver an ambitious programme of concerts, collaborative projects, recordings, and broadcasts for audiences in and around Manchester as well as on BBC Radio 3.
»Die Faszination an Beethoven ist, dass man eine sehr klare Architektur hat. Es gibt klare Regeln, aber innerhalb dieser Proportionen und dieser Formen ist eben Platz für viel Leidenschaft, für Wildheit und ungezähmte Dinge.«
von Christiane Hillebrand
„Egal, ob Probe oder Konzert, ich habe einfach den besten Job der Welt“, sagt Anja Bihlmaier, Dirigentin aus Leidenschaft. Dirigieren sei eigentlich Zuhören. „Es ist kein demokratischer Prozess, aber ich versuche möglichst viel Raum zu geben“.
Daily Telegraph Sydney/ Steve Moffatt
„Bihlmaier deserved the standing ovation she and the orchestra were given for a performance which highlighted her attention to detail and powerful attack –“
The Australian String Quartet joined the SSO for a concert which marked the Sydney debut of an exciting German conductor.
Internationale Sinfonieorchester, Solist:innen und Dirigent:innen geben sich in Bonn die Ehre. Eine davon ist Anja Bihlmaier mit ›ihrem‹ Residentie Orkest und Beethovens siebter Sinfonie.
Ludwigsburger Schlossfestspiele / Mahler Chamber Orchestra
Ihre künstlerische Leidenschaft führte die charismatische Anja Bihlmaier quer durch die Opern- und Konzertsäle Europas, der USA und Asiens. Die Dirigentin erzählt, wie es ist, ein neues Orchester kennenzulernen, von beglückenden Momenten am Dirigierpult und den Besonderheiten des Programms, …
The Washington Post, May 2024
Dessner, Liszt, Berlioz / National Symphony Orchestra, Washington
‚Bihlmaier is a conductor who trades flash for focus and puts a premium on clarity… wonderfully evocative with a striking dramatic effect…‘
“The orchestra under Bihlmaier’s direction was on fire…really fantastic…the storm in Rossini’s William Tell Overture was compact and angular, beginning with a textbook example of immaculate chamber musicianship from the lower strings. After the interval, Bihlmaier conducted Dvořák’s Ninth like a western, with campfire romance, trumpet drama and tangible heroic battles. The whole concert was extremely exciting” – Der Standard, April 2024
„Das Orchester zündete unter der Stabführung von Anja Bihlmaier…“
Sibelius, Mahler, Ligeti / Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, Elbphilharmonie
„Ein packendes Konzert, mit einem spannenden Debüt am Pult des Philharmonischen Staatsorchesters. Anja Bihlmaier hat ihren ganz eigenen Stil!“
Hamburger Abendblatt, April 2024
Bruckner 7 / BBC Philharmonic Manchester
“an orchestra at the top of its game…Her interpretation (of Bruckner 7) was a compelling one.. Her approach made structures clear… New soundscapes were revealed in considerable glory…Phrases were eloquently shaped with a light but intelligent touch, and Bihlmaier knew how to let melody lead the way”
theartsdesk , March 2024
Bachtrack: Andrew Larkin
„This was an uplifting and spiritual experience of Mahler’s Second Symphony that deservedly brought the house down.“
*****
This weekend, Anja Bihlmaier makes her London Philharmonic debut on 27 January at the Royal Festival Hall.
Her return to London follows on from her televised BBC Proms debut last summer with the BBC Philharmonic. She will rejoin the LPO musicians in the pit at Glyndebourne this summer (her festival debut) for their production of Carmen.
Earlier this season she conducted the Frankfurt Radio, Finnish Radio, The Hallé and Royal Scottish National orchestras, as well as La traviata in Oslo. She continues to get excellent press for her concerts with the Residentie Orkest as their Chief Conductor – last week’s review in Volkskrant (★★★★) of Berlioz Symphonie Fantastique: ’sensational‘.
CAMERATA SALZBURG / BIHLMAIER / AVITAL / FINGERLOS:
AKADEMIEKONZERT
Guido Holze
„Was die 1978 geborene deutsche Chefdirigentin des Den Haager Residentie Orkest im Frankfurter Sendesaal erreichte, war herausragend!“
The 2024 Glyndebourne Festival will open with a deeply human new production of Bizet’s CARMEN, directed by Diane Paulus.
The initial performance run will be conducted by Glyndebourne’s Music Director Robin Ticciati with German conductor Anja Bihlmaier taking over in August, making her Glyndebourne debut.
Deutschlandfunk Kultur / Abendkonzert
Die deutsche Dirigentin Anja Bihlmaier gibt ihr Debüt bei den BBC Proms mit einem stark ungarisch geprägten Programm mit Werken von Bartók und Brahms. Die vielfach ausgezeichnete Geigerin Bomsori Kim spielt das beliebte Violinkonzert des Romantikers Max Bruch.
L´Auditori Barcelona, OBC
Què tenen en comú l’esport d’elit i la direcció d’orquestra? Com es gestiona un equip humà al màxim nivell? Quins reptes personals cal afrontar? La directora alemanya Anja Bihlmaier aprofita la seva visita a L’Auditori de Barcelona per conèixer la capitana de la selecció espanyola de bàsquet, Laia Palau,..
full interview: https://www.auditori.cat/ca/digitalevent/anja-bihlmaier-i-laia-palau/
Avrotros Klassiek
In de 3-delige documentaireserie Vrouwen op de bok volgen we drie vrouwelijke dirigenten en onderzoeken we wat het betekent om in de huidige tijd een ‚maestra‘ te zijn. Vrouwen op de bok is vanaf november 2022 te zien op NPO 2 Extra & NPO Start.
https://www.npostart.nl/aflevering-1-vrouwen-op-de-bok/04-11-2022/WO_AT_20024391
„Wenn man vorbereitet ist und musikalisch etwas zu sagen hat, gibt es kein Problem. Dann spielt es auch keine Rolle, wo man auf der Welt unterwegs ist oder welches Geschlecht man hat. Man muss authentisch sein, wissen wie man eine Gruppe motiviert und Individualisten zu einem Team formt. Dafür braucht es Empathie zu den Menschen, mit denen man arbeitet.“ (im Interview mit „Bühne“)
rbb Kultur
Trouw: Peter van der Lint
David Nice: theartsdesk.com
Interpretative excellence peaks in a phenomenal Schumann Second Symphony…
SWR Symphonieorchester
Paul Pesthy (Viola)
Leitung: Anja Bihlmaier
Moderation: Kerstin Gebel
(Liveübertragung aus der Stuttgarter Liederhalle)
Ein ungarisches Programm hat die Dirigentin Anja Bihlmaier für das SWR Symphonieorchester ausgesucht. Sie ist Chefdirigentin des Residentie Orkest Den Haag und erste Gastdirigentin der Sinfonia Lahti in Finnland.
SWR CLASSIC
Heimspiel: Als Kind saß Ania Bihlmaier fasziniert im Publikum der Stuttgarter Liederhalle. Heute steht die Dirigentin ganz vorne auf den Konzertbühnen der Welt. Zu ihrem ersten „Date“ mit dem SWR Symphonieorchester war sie nun zu Besuch in ihrer schwäbischen Heimat. Wie sich das anfühlt und was Dirigieren mit Fußballtaktik zu tun hat, erzählt sie im Backstage Talk.
Residentie Orkest Den Haag, Amare, Koninklijk Conservatorium, Nederlands Dans Theater en Het Nationale Theater zijn, zoals iedereen, diep geschokt door de ontwikkelingen in Oekraïne. Ons medeleven gaat uit naar de slachtoffers van de oorlog. Om solidariteit te tonen en steun te betuigen, organiseren we in samenwerking met Amare & Friends een benefietconcert voor Oekraïne in de Concertzaal van Amare.
Peter Connors / Bachtrack.com
„…This was one of the most unsettling performances of this work that I have heard and it made me hear this symphony in a new light. Even at its most light-hearted, in the third movement, there was “always the feeling that things could spin out of control”, to quote the excellent online notes. And yet there was plenty of fun and high spirits as well, sitting alongside more serious matters but never overwhelmed by them. The playing of the BBC Philharmonic this evening was outstanding. “
Anja Bihlmaier conductor | Leonard Elschenbroich cello
Ustvolskaya Suite
Shostakovich No.9 in E flat major
Dvořák Cello Concerto in B minor
Antonin Dvořák’s only Cello Concerto is an intensely personal work, inspired in part by the fading health of his first love – and cellist Leonard Elschenbroich, a former BBC Radio 3 New Generation Artist, will bring his trademark flair to this towering tour de force. Also tonight, conductor Anja Bihlmaier takes us to Russia: first with a witty set of sports-inspired miniatures by Galina Ustvolskaya, a pupil of Shostakovich when the Second World War began; and then with Shostakovich’s own brilliantly irreverent Ninth Symphony, written in 1945 but far from a victory march.
RTS Radio Audiopodcast
Diffusion en direct de la Salle Métropole à Lausanne
Anna Clyne: Stride pour orchestre à cordes (co-commande et création suisse)
Camille Saint-Saëns: Concerto pour piano et orchestre n° 2 en sol mineur, op. 22
Felix Mendelssohn: Symphonie n° 5 en ré majeur, op. 107, „Réformation“
Sylvia Roth
Freude und Begeisterung strahlt Anja Bihlmaier aus, wenn sie über das Dirigieren spricht – die frisch gebackene Chefdirigentin des Residentie Orchestre Den Haag liebt ihren Beruf.
Von der Pike auf ist sie ihren Weg gegangen, angefangen als Korrepetitorin an kleineren Opernhäusern bis hin zur Spitze des internationalen Konzertbetriebs. Egal, ob sie Oper oder Sinfonisches dirigiert – immer bestimmt Sensibilität, Offenheit und Neugierde ihre Arbeit. Eine faszinierende Dirigentin im Porträt.
DR Symfoniorkestret sender dig ind i det nye år for fuld musik på DR2, selvom årets nytårskoncert må gennemføres uden publikum. Oplev et symfonisk festfyrværkeri med danse fra alle verdenshjørner: fra mambo og cha-cha-cha til ungarsk czardas, spansk zarzuela og klassiske valsetoner.
‚Con sprezzatura‘ del compositor valenciano Josep Planells (obra encargo de la OCNE y la Orquesta Sinfónica de la WDR de Colonia) y la ‚Sinfonía núm. 5 en Mi menor‘ de Piotr Ilich Chaikovski.
Ustwolskaja and Tschaikowsky
Anja Bihlmaier och Radiosymfonikerna bjuder på ett helryskt program med Ustvolskajas Svit för orkester och Tjajkovskijs Symfoni nr 5.
Russian metropolis St Petersburg is the starting point for this concert. Piotr Tchaikovsky’s magnificent fifth symphony, originally performed at the Mariinsky Theatre in 1888, meets Galina Ustvolskaya’s Suite for Orchestra from 1959.
Review: Dagens Nyheter, https://www.dn.se/kultur/lyriska-och-larmande-inslag-under-anja-bihlmaiers-ledning/
Works by: Unsuk Chin, Gustav Mahler, Robert Schumann
Join us or watch our livestream tonight. 18.00 / (19.00 Finnish time) on 1st October !!!
Musikhochschule Freiburg
Eine bekannte Mentorin konnte das Gleichstellungsbüro für den Kick-Off des Programmes bereits gewinnen: Anja Bihlmaier, Chefdirigentin des Den Haager »Residentie Orkest« und Alumna der Hochschule für Musik Freiburg. Als Opern- und Konzertdirigentin kann sie wertvolle Einblicke in den Klassikbetrieb vermitteln. Davon können nicht nur Gesangsstudentinnen und Instrumentalistinnen profitieren sondern alle Musikstudentinnen, die bei ihrer Karriereplanung ihren Horizont erweitern wollen.
live aus dem Concertgebouw Amsterdam
Omroep West
Deze zomer is het neergestreken in de spiksplinternieuwe concertzaal van het cultuurcentrum Amare. Daarnaast is Anja Bihlmaier de nieuwe chef-dirigent.
Trouw / Peter van der Lint
Op gouden schoenen daalde ze zaterdag de lange trap in het Concertgebouw af: Anja Bihlmaier. Op weg naar de bok om daar het Residentie Orkest voor het eerst officieel als de nieuwe chef te dirigeren. Bihlmaier is de tweede vrouwelijke chef-dirigent bij een Nederlands orkest. We gaan de goede kant op.
Photo: Eduardus Lee
https://residentieorkest.nl/magazine/welkom-anja-bihlmaier
Komende zaterdag 28 augustus vindt in het Amsterdamse Concertgebouw het allereerste concert plaats van Anja Bihlmaier als onze nieuwe chef-dirigent. Zij dirigeert werken van Kodaly, Dvorák en Brahms met solisten violiste Simone Lamsma en cellist Johannes Moser.
Algemeen en artistiek directeur Sven Arne Tepl: „Anja maakte tijdens haar debuut in november 2018 al een enorme indruk. Elke seconde op het podium is 100% muziek. Anja is een ware communicator, ze is gepassioneerd en veeleisend. Op het podium en in de zaal voel je haar energie. Ik kijk dan ook uit naar haar inauguratieconcert en de vele concerten die we met haar zullen geven.“
Friday 20 August 19.00, book your ticket here
Saturday 21 August 14.00, book your ticket here
MDR Podcast / Grit Schulze
Im Sommer 2021 tritt Anja Bihlmaier den Posten als Chefdirigentin beim Residentie Orkest Den Haag an. Den Weg dorthin hat sie sich zielbewusst erarbeitet. Grit Schulze hat die Dirigentin getroffen.
Residentie Orkest - Den Haag
De liefde tussen de Duitse dirigent Anja Bihlmaier en het Residentie Orkest was na één programma bezegeld. Vanaf seizoen 2021-2022 is ze de nieuwe chef-dirigent van het orkest: ‘Dit is een nieuw hoofdstuk in mijn leven.’
Omroep West
DEN HAAG – Anja Bihlmaier is benoemd tot nieuwe chef-dirigente van het Residentie Orkest. De 42-jarige Duitse zal haar eerste concert met het Haagse orkest niet in de hofstad dirigeren. Haar inauguratieconcert vindt plaats in het Concertgebouw in Amsterdam. Pas later zal ze de baton zwaaien in ‚eigen huis‘, het nieuwe Amare in het centrum van Den Haag.
Oriol Pérez Trevino
„Va ser, sens dubte, un concert de molt bon ofici, criteri i energia en què ens va sobtar la saviesa i claredat expositiva de l’arquitectura de la simfonia schumanniana a les mans de Bihlmaier amb un moviment final ple de brillantor i passió de viure“
Critica: OBC, L’Auditori (Barcelona), 8 de maig
Diumenge 9 de maig, a les 11.00, Catalunya Música connectarà en directe amb L’Auditori de Barcelona per transmetre el concert matinal de l’OBC. La directora alemanya Anja Bihlmaier dirigirà per primera vegada l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i oferirà un programa amb obres de Mieczyslaw Weinberg i Robert Schumann. Els comentaris de la transmissió els farà Joan Vives.
Madrid. Auditorio Nacional. Sala Sinfónica. 9-IV-2021. Concierto extraordinario de la Orquesta Nacional de España. Directora: Anja Bihlmaier. Solista: Daniel Lozakovich, violín. Obras de Mozart y Mendelssohn.
El maestro Christoph Eschenbach se ha visto obligado a cancelar, por razones de salud debidamente acreditadas, con la Orquesta Nacional de España
La directora alemana Anja Bihlmaier dirigirá el programa que se mantiene en su integridad con las obras programadas de Mozart y Mendelssohn / Daniel Lozakovich, violin
Volgend seizoen is ze onze nieuwe chef-dirigent. Maar vanavond is Anja Bihlmaier ook al te beluisteren in twee bijzondere werken. Sinds kort is ze vaste gastdirigent van het Finse Lahti Symfonieorkest, en vanuit Finland neemt ze de Eerste symfonie van Sibelius mee. De Nederlandse violiste Liza Ferschtman laat zich horen in de pure klanken van Mozarts Derde vioolconcert.
Anja Bihlmaier, dirigent
Liza Ferschtmann, viool
Mozart Vioolconcert nr. 3
Sibelius Symfonie nr. 1
Sinfonia Lahti and Christian Poltera, Cello
Prokofiev, Sinfonia Concertante
Marcos Seoane Vilariño
Crónica del concierto en el Palacio de la Ópera de la Sinfónica de Galicia el viernes 19 de febrero de 2021. ‘Concierto para piano nº4’ de L. V. Beethoven y ‘Sinfonía nº 41, Jupiter’ de W. A. Mozart. Javier Perianes, al piano, y Anja Bihlmaier, directora
Si nuestros dirigentes fueran conscientes del poder de la música, y del impacto que produce en las personas, créanme que no lo desaprovecharían abriéndolo al 30% de su capacidad, porque uno sale renovado, transformado y con ganas de vivir.
Scherzo, Luis Suñén
„…La alemana Anja Bihlmaier (Schwäbisch Gmünd, 1978) ha hecho poco a poco una carrera que culmina por el momento con su nombramiento como titular de la Orquesta de la Residencia de La Haya y como principal invitada en la Sinfónica de Lahti. Su presentación con la OSG ha sido un éxito. Acompañó muy bien a Perianes, sin quitarle el ojo de encima, con un cuidado máximo y al mismo tiempo con una idea muy clara de cómo quería que sonara la orquesta: una rotundidad no exenta de sutileza. Esa idea se trasladó a una Sinfonía “Júpiter” de Mozart, magníficamente trazada en líneas generales, con una idea muy cabal de la articulación, en el punto justo, para entendernos, entre la cierta adustez de algunas propuestas historicistas y el vuelo que se le pide donde conviene.“
La Orquesta Sinfónica de Galicia volverá a ofrecer un concierto con público este viernes y lo hará en el Palacio de la Ópera después de que el Ayuntamiento de A Coruña le cediese uno de los días de uso exclusivo del recinto de los que dispone.
El pianista Javier Periantes, que sustituye a Steven Osborne después de que cancelase su presencia en la ciudad por las restricciones sanitarias, y la directora Anja Bihlmaier ofrecerán este viernes 19 de febrero el Concierto para piano y orquesta nº 4 de Beethoven en un programa en el que la OSG interpretará también la Sinfonía nº 41 de Wolfgang Amadeus Mozart.
Bernd Alois Zimmerman, Concerto for Oboe and Small Orchestra
Johannes Brahms, Symphony No. 4 e-minor op. 98
Preludium: Joost Galema
Komende zomer begint de Duitse Anja Bihlmaier als nieuwe chef-dirigent van het Residentie Orkest Den Haag. ‘Je moet de muziek ook kunnen laten gebeuren, daaruit komt grote schoonheid voort.’
Klassik begeistert: Jürgen Pathy
„…Und Anja Bihlmaier, die designierte Chefdirigentin beim Den Haager Residentie Orkest, erweckt phasenweise die Illusion, man säße im „ersten Haus am Ring“. Derart feinfühlig entwickelt sich das Dirigat, vor allem in den Tutti-Passagen. Brava und Standing Ovations zum Schluss.“
Olyrix, Par Vinda Sonata Miguna
„Anja Bihlmaier dirige l’orchestre du Volksoper avec élégance et sensibilité. Elle se montre particulièrement soigneuse envers les ponctuations et dynamiques de la masse sonore. Les percussions et les cuivres collaborent pour assurer la gravité des passages éclatants et sombres. Les bassons sont capables d’être tantôt sobres, tantôt mélodieux, toujours aux bons moments. Les alternances et les transitions entre les cordes et les vents dans le registre moyen et le registre haut sont exécutées de manière stratégique : la tension dramatique sur scène en bénéficie. „
Die Presse, Walter Weidringer
„…Dabei gab Anja Bihlmaier am Dirigentinnenpult eine klare, schlanke Linie ohne Mätzchen vor: Knusprige Paukenschläge verwiesen in die Gefilde historisch informierter Aufführungspraxis und Echoeffekte belebten das motivische Pingpong im Orchester, aber die Tempi boten bei aller pathosfreier Zügigkeit den Solisten ebenso wie dem guten Chor stets Raum und Stütze.“
ORF. at
Wolfgang Amadeus Mozarts „Zauberflöte“ gilt gemeinhin als Einsteigeroper für das junge Publikum – und das, obwohl sie inhaltlich auch fast 230 Jahre nach der Uraufführung Rätsel aufgibt. An der Wiener Volksoper feierte am Samstag eine Neuinszenierung Premiere, die sich auf die nicht so kryptischen Seiten des Werks konzentriert: als sympathisch buntes Märchen mit einem ganzen Tierpuppenzoo erzählt – musikalisch flott und einnehmend.
Salzburger Nachrichten
Vier kleine Blätter, die ihre hölzerne Herkunft aus dem Wald unterstreichen, verleihen der Flöte Flügel. Und die unsichtbaren Bänder zur Marionettenspielerin, die sie agil durchs Geschehen schweben lässt. Seit Samstagabend hat die Wiener Volksoper eine neue „Zauberflöte“. Henry Mason schenkt dem Publikum ein übervolles Schmuckkästchen: Puppen-, Menschen- und Musiktheater nach allen Regeln der Kunst, detail- und figurenverliebt, ein Kirtag der An- und Ausdeutungen.
Dirigentin Anja Bihlmaier erzählt wie sie musikalisch an „Die Zauberflöte“ herangegangen ist und wie es ist, diese Musik immer wieder neu lesen zu lernen.
Olyrix: Par Vinda Sonata Miguna
Une distribution des chanteurs dynamiques et enthousiastes
Julia Schilly, DIE BÜHNE
Wiederaufnahme von CARMEN an der Volksoper Wien!
Henry Masons Neuinszenierung und die musikalische Neueinstudierung unter der Leitung von Anja Bihlmaier,..
Tschaikowsky, Bernstein, Tailleferre/Auriac/Honegger/Milhaud/Poulenc: Les mariés de la tour Eiffel
Etelä-Suomen Sanomat
Huippuorkestereita johtavien kapellimestareiden nykytaso on niin korkealla, että kuulijat ovat onnellisen tottuneita tasaisen laadukkaisiin esityksiin. Erottuakseen merkittävästi on oltava joko kehno tai sitten suorastaan fantastinen.
Torstai-iltana Sibeliustalossa Sinfonia Lahtea johtanut Anja Bihlmaier kuuluu selkeästi supermestareiden harvalukuiseen joukkoon. Kun hän joulukuussa 2018 debytoi Lahdessa, sujui yhteistyö niin hyvin, että häntä pyydettiin kolmeksi vuodeksi päävierailijan pestiin, joka alkaa virallisesti tulevana syksynä.
Schumann – Pianoconcert
Dvorak – Symfonie nr. 8
Hannes Minnaar, piano
MAANDAG 28 DECEMBER, 14:15 UUR
Carl St.Clair will begin his fourth decade as music director of the Pacific Symphony during the Orange County-based orchestra’s 2020-21 season, announced Tuesday, Feb. 18.
Feb. 25-27, 2021: German conductor Anja Bihlmaier will lead the orchestra in Brahms’ Symphony No. 2 after soloist James Ehnes plays Sibelius’ Violin Concerto.
Tampere Opera, an opera company based in Tampere Hall, Finland, will produce Richard Wagner’s The Flying Dutchman in 2021. The work will premiere on Friday, January 29, 2021, and it will be directed by the experienced theatre director Marika Vapaavuori, now making her debut as an opera director. Tampere Philharmonic Orchestra, a prominent symphony orchestra which has undertaken popular tours in Japan and Europe, is conducted by the German conductor Anja Bihlmaier.
seenandheard-international.com
Der Neue Merker, Karl Masek
Vormittags noch zu Gast bei Albert Hosp im RadioCafe, steht Anja Bihlmaier abends in der Volksoper Wien bei Georges Bizets Oper „Carmen“ am Dirigierpult. Das ganze Interview zum Nachhören:
Johann Sebastian Bach
Brandenburgisches Konzert Nr. 2 F-Dur BWV 1047
Camille Saint Saens
Violinkonzert Nr. 3 h-Moll op. 61
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Sinfonie Nr. 1 c-Moll op. 11
The Irish Times
The weekend’s concerts included the RTÉ National Symphony Orchestra debut of German conductor Anja Bihlmaier. Bihlmaier’s musical approach was upfront, and her delivery of Brahms’s First Symphony was urgent and powerful. She was happy to pile on the layers of musical reference in Swedish composer Anders Hillborg’s Exquisite Corpse. And her forthrightness in Strauss’s Vier letzte Lieder was unbuttoned enough to challenge the often beautiful shaping of soprano Ailish Tynan in the singer’s lower register.
The Irish Times
The weekend’s concerts included the RTÉ National Symphony Orchestra debut of German conductor Anja Bihlmaier. Bihlmaier’s musical approach was upfront, and her delivery of Brahms’s First Symphony was urgent and powerful. She was happy to pile on the layers of musical reference in Swedish composer Anders Hillborg’s Exquisite Corpse. And her forthrightness in Strauss’s Vier letzte Lieder was unbuttoned enough to challenge the often beautiful shaping of soprano Ailish Tynan in the singer’s lower register.
Lahti Symphony Orchestra
The Lahti Symphony Orchestra and its principal conductor Dima Slobodeniouk will gain a new artistic partner when the conductor Anja Bihlmaier takes up the position of the orchestra’s principal guest conductor in the autumn of 2020. The contract, which runs until the end of the spring 2023 season, includes three to four concerts each year and an option for a two-year extension.
Residentie Orkest, Den Haag
We are delighted to announce Anja Bihlmaier will become Chief Conductor of Residentie Orkest The Hague from August 2021 conducting a minimum of eight weeks a season for an initial period of three years.
German conductor Anja Bihlmaier signs to Sulivan Sweetland.
Tiroler Tageszeitung / Wolfgang Otter
Erl –Nach der Pause kam dann Bihlmaier zu ihrer großen Stunde – und die Zuhörer zu einem Höhepunkt dieser Festspiele: Gustav Mahlers vierte Sinfonie…
Anja Bihlmaier dirigiert die traditionsreichen Silvester und Neujahrsvorstellung an der Volksoper in Wien.
SWR 2 Treffpunkt Klassik
Für Dirigentin Anja Bihlmaier geht ein Traum in Erfüllung: Sie dirigiert „Die Fledermaus“ an der Volksoper in Wien. Mit Ulla Zierau spricht sie über ihren Karriereweg von der Musikhochschule Freiburg in die internationale Musikszene. Gemeinsam blicken sie ins Jahr 2019. | audio (9:27 min)
NPO Radio 4
Debüt von Anja Bihlmaier mit dem Residentie Orkest und Alexander Sitkovetsky, Violine.
Anja Bihlmaier zu Gast bei SWR2-Redakteurin Kerstin Gebel. Hören Sie hier das sehr persönliche und spannende Gespräch mit SWR2 Redakteurin Kerstin Gebel
Debüts beim Residentie Orkest Den Haag, Royal Stockholm Opera , NDR Radiophilharmonie Hannover, Nürnberger Symphoniker, Malmö Symphony Orchestra, Lahti Symphony Orchestra, L’Orchestra Teatro Massimo Bellini, Västeras Sinfonietta, Norrköping Symphony, Brandenburger Symphoniker, Sønderjylland Symphony Orchestra, Oulu Symphony Orchestra, Östgöta Symphonic Windensemble, Norrlands Opera Symphony Orchestra und dem Orchester der Festspiele Erl.
Wiedereinladungen bei den Göteborger Symphonikern, Oper Göteborg, Wiener Volksoper (Mozart: Die Zauberflöte and Strauß: Die Fledermaus), Toledo Symphony Orchestra (USA), Odense Symphony Orchestra, Jönköping Sinfonietta and Symphony Orchestra Gävle .